Standardy ochrony małoletnich

 

             STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

w PUBLICZNYM PRZEDSZKOLU w BROŻCU

 

 

           Wszyscy pracownicy i współpracownicy Publicznego Przedszkola w Brożcu – aktywnie angażują się w działania wzmacniające bezpieczeństwo dzieci, szczególnie w kontekście ochrony przed przemocą oraz w ochronę i promowanie ich praw. W swojej pracy kierujemy się dobrem dziecka i jego najlepiej pojętym interesem. Postrzegamy dzieci jako partnerów w budowaniu przyjaznego, bezpiecznego i opartego na wzajemnym szacunku otoczenia.

Publiczne Przedszkole w Brożcu osiąga swoje cele poprzez:

  • działania profilaktyczne – minimalizujące ryzyko wystąpienia krzywdzenia dzieci;
  • działania interwencyjne – mające na celu zapewnienie dziecku bezpieczeństwa, gdy jest ono ofiarą przemocy lub zagraża mu inne niebezpieczeństwo;
  • pomoc psychologiczno - pedagogiczną mającą na celu wsparcie dziecka i jego rodziny w przezwyciężeniu trudnych doświadczeń.

Działania te adresowane są zarówno do dzieci i rodziców, w formie indywidualnej bądź grupowej, jak też obejmują zakres prac systemowych we współpracy z władzami rządowymi i samorządowymi oraz innymi organizacjami i instytucjami.

 

Wstęp

 

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników placówki jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik placówki traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie   przez   pracownika   wobec   dziecka   przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik placówki, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich kompetencji. najważniejszym celem jest ochrona małoletnich przed różnymi formami przemocy oraz budowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska w placówce.

 

Rozdział 1

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

 

§ 1.

  1. Pracownicy placówki posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
  2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy pedagogiczni przedszkola podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
  3. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
  4. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko i dziecko– dziecko ustalone w placówce - Załącznik nr 2 do niniejszej Polityki.
  5. Rekrutacja pracowników placówki odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu - Załącznik nr 1 do niniejszej Polityki.

 

Rozdział 2

Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka

 

§ 2.

W przypadku podjęcia przez pracownika przedszkola podejrzenia, że dziecko jest    krzywdzone,    pracownik    ma    obowiązek    sporządzenia    notatki    służbowej i przekazania   uzyskanej   informacji    wychowawcy/psychologowi/dyrekcji    placówki (w zależności od sytuacji).

Osobami odpowiedzialnymi za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu są: dyrektor, wychowawcy grup, psycholog.

 

  1. W każdym przypadku zgłoszenia krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia małoletniego, dyrektor placówki powołuje Przedszkolny Zespół Interwencyjny do wstępnego zdiagnozowania sytuacji ofiary, w szczególności, tzw. czynniki ryzyka oraz dane świadczące o przemocy lub wykluczające ją: kto jest sprawcą krzywdzenia i w jakiej relacji pozostaje z dzieckiem, jak często i od jak dawna dziecko jest krzywdzone, informacje o zachowaniach pozostałych członków rodziny wobec dziecka, relacjach jakie ma dziecko z osobą rodzica niekrzywdzącego, o osobach wspierających je, informacje o innych czynnikach towarzyszących przemocy – np. uzależnieniu od alkoholu rodziców.

 

  1. W skład Przedszkolnego Zespołu Interwencyjnego wchodzą: pedagog, psycholog, wychowawca, pracownik zgłaszający podejrzenie stosowania przemocy.
  2. Zaleca się, by Zespół przeprowadził rozmowę z osobą krzywdzoną i osobą zgłaszającą podejrzenie lub krzywdzenie dziecka, a także z rodzicem

/opiekunem „niekrzywdzącym”.

  1. Wstępną   diagnozę   przeprowadza   się   z   wykorzystaniem   karty   obserwacji i diagnozy
  2. W     przypadku     uwiarygodnienia     podejrzenia      stosowania      przemocy lub stwierdzenia jej stosowania, dyrektor, psycholog bądź wychowawca wszczyna procedurę „Niebieskiej Karty”.
  3. W przypadkach niewskazujących na wiarygodność zgłoszenia – nauczyciele i psycholog prowadzą wnikliwą obserwację małoletniego i w terminie 3 miesięcy od zgłoszenia ponownie w składzie, jak w pkt. 2 dokonują oceny sytuacji dziecka.

 

§ 3.

  1. Psycholog wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz informuje ich o podejrzeniu.
  2. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku na podstawie informacji uzyskanych przez członków zespołu (opis sytuacji przedszkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami).
  3. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
  1. podjęcia przez placówkę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej placówki;
  2. wsparcia, jakie placówka zaoferuje dziecku;
  3. ustalenie zakresu współdziałania przedszkola z podmiotami zewnętrznymi na rzecz wsparcia dziecka..

 

§ 4.

  1. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez członka zespołu interwencyjnego, np. psychologa, opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
  2. Psycholog informuje opiekunów o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura

„Niebieskie   Karty”   –  w   zależności   od   zdiagnozowanego   typu   krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).

  1. Po poinformowaniu opiekunów przez psychologa – zgodnie z punktem poprzedzającym  – dyrekcja  składa  zawiadomienie  o  podejrzeniu  przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz

„Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.

  1. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.

 

§ 5

  1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji. Kartę załącza się do akt osobowych dziecka.

 

  1. Wszyscy pracownicy placówki i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych. Pracownicy podpisują oświadczenie o poufności informacji powziętych w procesie postępowania w sprawie krzywdzenia dzieci/małoletnich.

 

Rozdział 3

Zasady ochrony wizerunku dziecka

 

§ 6

 

  1. Placówka zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  2. Przedszkole uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
  3. Wizerunek podlega ochronie na podstawie przepisów zawartych w Kodeksie cywilnym, w ustawie o   prawie   autorskim   o   prawach   pokrewnych,   a   także na podstawie ustawy o ochronie danych osobowych (RODO) – jako tzw. dana szczególnej kategorii przetwarzania.
  4. Upublicznienie przez pracownika placówki wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
  5. Nauczyciel może wykorzystać w celach szkoleniowych lub edukacyjnych utrwalony materiał z udziałem małoletnich tylko z zachowaniem ich anonimowości oraz

w sposób uniemożliwiający identyfikację dziecka, za zgodą dyrektora placówki.

 

 

Rozdział 4

Zasady ochrony danych osobowych małoletnich

 

§ 7

 

  1. W przedszkolu wdrożono Politykę ochrony danych osobowych osób fizycznych (pracowników, dzieci, rodziców/opiekunów) oraz powołano Inspektora ochrony danych.
  2. Dokumentacja RODO została opracowana zgodnie z wymogami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ne 2016/679 Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L z 2016 r. 119, s. 1 ze zm.) oraz ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych.
  3. Osoby upoważnione do przetwarzania danych osobowych wychowanków/ małoletnich/ dzieci/ rodziców posiadają upoważnienie do ich przetwarzania danych osobowych na podstawie art. 6 i 9 RODO.
  4. Rodzice dzieci niepełnoletnich/ opiekunowie są informowani o przetwarzaniu danych osobowych dzieci poprzez klauzule informacyjne.

 

  1. Dyrektor przedszkola   wdrożył odpowiednie środki techniczne i organizacyjne w celu zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych.
  2. Dane osobowe dzieci zarejestrowane w formie pisemnej zawierające są chronione w zamykanych szafach z ograniczonym dostępem do pomieszczeń ich przechowywania (gabinet dyrektora).
  3. W placówce wdrożono odpowiednią procedurę postępowania na wypadek wystąpienia naruszenia ochrony danych osobowych.
  4. Dane osobowe umieszczone w Niebieskiej Karcie „A” udostępniane są zespołowi interdyscyplinarnemu,   powołanemu   w trybie ustawy z   dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej.

 

Rozdział 5

Zasady dostępu dzieci do Internetu

 

§ 8

  1. Obowiązkiem prawnym przedszkola jest takie wykorzystanie sieci, które będzie adekwatne do poziomu dojrzałości poznawczej i emocjonalno-społecznej dziecka oraz nie będzie mu szkodzić ani zagrażać jego rozwojowi psychofizycznemu.
  2. Placówka zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczających dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie    dla    ich    prawidłowego    rozwoju;    w   szczególności    zainstalowane i aktualizowane oprogramowania zabezpieczające.
  3. Infrastruktura sieciowa przedszkola umożliwia dostęp do Internetu, zarówno personelowi, jak i dzieciom, w czasie zajęć.

 

  1. Sieć jest monitorowana w taki sposób, aby możliwe było zidentyfikowanie sprawców ewentualnych nadużyć.

 

  1. Rozwiązania organizacyjne na poziomie przedszkola bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa.

 

§ 9

  1. Na terenie przedszkola dostęp dziecka do Internetu możliwy jest pod nadzorem nauczyciela na zajęciach wykorzystujących technologię;
  2. Korzystanie z multimediów, Internetu i programów użytkowych służy wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym

 

                      § 10

  1. Przedszkolaki nie przynoszą do przedszkola telefonów komórkowych oraz innego sprzętu elektronicznego. Wyjątek stanowią sytuacje zdrowotne.
  2. Przez pojęcie „telefon komórkowy” rozumie się także smartfon, urządzenie typu smartwatch, itp.
  3. Przez pojęcie „inne urządzenia elektroniczne” rozumie się także tablet, odtwarzacz muzyki, dyktafon, kamerę, aparat cyfrowy, słuchawki, itp.
  4. Przedszkole    nie    ponosi    odpowiedzialności    za zaginięcie        lub    zniszczenie czy kradzież sprzętu przynoszonego przez dzieci.

 

  1. Nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonu, lub innych urządzeń jest możliwe jedynie za zgodą osoby nagrywanej lub fotografowanej. Niedopuszczalne jest nagrywanie lub fotografowanie sytuacji niezgodnych z powszechnie przyjętymi normami etycznymi i społecznymi oraz przesyłanie treści obrażających inne osoby.

 

Rozdział 6

Zasady udostępniania, przeglądu i aktualizacji dokumentu „Standardy ochrony małoletnich”

 

§ 11

W przedszkolu opracowane zostały dwie wersje dokumentu „Standardów ochrony małoletnich”:

Wersja „zupełna” jest dostępna w gabinecie przedszkola. Wgląd w wersję „zupełną” mają: wszyscy pracownicy przedszkola, rodzice, zewnętrzne podmioty uprawnione do kontroli.

Wersja „skrócona” jest ogólnie dostępna ze względu na jej opublikowanie na stronie https://ppbrozec.walce.pl

Wersję „skróconą” umieszcza się na gazetce na parterze przedszkola.

§ 12

  1. Kierownictwo przedszkola dokonuje oceny stopnia znajomości i poprawności stosowania „Standardów ochrony małoletnich” na bieżąco, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
  2. Procedura aktualizowania Standardów Ochrony Małoletnich odbywa się nie rzadziej niż raz na 2 lata, w celu dostosowania ich do aktualnych potrzeb i obowiązujących przepisów prawa
  3. W przypadku zmian prawa, wymagającego ich wdrożenia w dokumencie nowelizacje są wprowadzane na tych samych zasadach, które obowiązywały przy wdrożeniu dokumentu do obrotu prawnego w przedszkolu.
  4. W celu oceny funkcjonalności i przydatności dokumentu w przedszkolu prowadzone są ewaluacje z użyciem technik:
  • analizy dokumentu,
  • wywiadów z rodzicami i nauczycielami,
  • sondażu, z użyciem ankiety anonimowej,
  • dyskusji grupowej w zespołach nauczycielskich

Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ogłoszenia zarządzenia przez dyrektora przedszkola.

 

 

Załącznik 1

Zasady zatrudniania pracowników w Publicznym Przedszkolu w Brożcu oraz dopuszczania innych osób do opieki nad małoletnimi/dziećmi

 

  1. Placówka musi zadbać, aby osoby przez nią zatrudnione (w tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenie oraz wolontariusze/stażyści) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne. Aby sprawdzić powyższe,

w tym stosunek osoby zatrudnianej do dzieci i podzielania wartości związanych

z szacunkiem wobec nich oraz przestrzegania ich praw, placówka może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących:

  1. wykształcenia,
  2. kwalifikacji zawodowych,
  3. przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki
  4. W każdym przypadku dyrekcja musi posiadać dane osoby zatrudnianej, niezależnie od podstawy zatrudnienia.
  5. Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z wychowaniem i opieką oraz edukacją dyrekcja jest zobowiązana sprawdzić osobę zatrudnianą w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestr

z ograniczonym dostępem oraz Rejestr osób w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.

  1. Kandydat/kandydatka do pracy przekazuje dyrekcji informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 187a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. o przeciw- działaniu narkomanii (Dz. U. z 2023r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600) lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
  2. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinna przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariacie związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów.
  3. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat/kandydatka składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 187a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 27 lipca 2005r.

o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich

lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich

lub opieką nad nimi. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej

 

za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu

o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Gdy pozwalają na to przepisy prawa, placówka jest zobowiązana do domagania się od osoby zatrudnianej zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego. Zaświadczenia z KRK można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że pracowników

w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności. Wymóg niekaralności obowiązuje m.in. pracowników samorządowych oraz nauczycieli, w tym nauczycieli zatrudnionych w placówkach publicznych oraz niepublicznych.

  1. W przypadku niemożliwości przedstawienia w/w dokumentów kandydata/kandydatkę składa oświadczenia o:
  1. posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystania z praw publicznych;
  2. że nie toczy się przeciwko kandydatowi postępowanie karne w sprawie

o umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub postępowanie dyscyplinarne.

 

Załącznik 2

Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi

  1. Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników placówki jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie.
  2. Każdy pracownik przedszkola traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby.
  3. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie.
  4. Pracownicy, realizując te cele, działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych przedszkola oraz swoich kompetencji.
  5. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy.
  6. Każdy pracownik przedszkola jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi w przedszkolu i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci.
  7. Każdy pracownik zobowiązany jest działać w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji swojego zachowania.
  8. Pracownicy wspierają dzieci w pokonywaniu trudności. Pomoc dzieciom uwzględnia: umiejętności rozwojowe dzieci, możliwości wynikające z niepełnosprawności/ specjalnych potrzeb edukacyjnych.
  9. W komunikacji z dziećmi zachowuje spokój, cierpliwość i szacunek. Okazuje też zrozumienie dla trudności i problemów dzieci.
  10. Reaguje według zasad konstruktywnej komunikacji i krytyki na każde obraźliwe, niewłaściwe, dyskryminacyjne zachowanie lub słowa dzieci oraz na wszelkie formy zastraszania i nietolerancji wśród nich.
  11. Daje przedszkolakowi prawo do odczuwania i mówienia o swoich emocjach, do wyrażania    własnego    zdania    oraz     prawo     do     bycia     wysłuchanym przez personel/nauczyciela.
  12. Komunikacja z dziećmi prowadzona jest w sposób konstruktywny, budujący relacje, a nie hierarchię zależności oraz nieufność i wrogość.
  13. Słucha uważnie dzieci, udziela im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji. W relacjach z dziećmi stosuje zasady pozytywnej komunikacji: aktywne słuchanie i komunikat JA.
  14. Stosuje zasady konstruktywnej krytyki
  15. Dopuszczalny kontakt   fizyczny   powinien   być   w naturalny sposób   związany z zabawą, pomocą dziecku w czynnościach higienicznych, koniecznością zapewnienia    dziecku    bezpieczeństwa,    potrzebą    uspokojenia     dziecka bądź zapewnieniu mu komfortu psychicznego.
  16. Metody dyscyplinowania dzieci dobiera adekwatnie do ich wieku i poziomu rozwoju. Metody te nie mogą naruszać godności i nietykalności osobistej dzieci (zakaz stosowania kar fizycznych).
  17. Karanie dzieci (czyli pozbawienie na krótki czas danego przywileju) stosuje rozważnie, w sposób uzasadniony i zrozumiały dla nich.
  18. Wyjaśnia dziecku, za co i dlaczego został ukarany (czyli za co pozbawiono go na krótki    czas    danego    przywileju).    Przekazuje    przedszkolakowi    utrzymany w spokojnym tonie komunikat jasny, konkretny/ rzeczowy, wolny od stygmatyzowania dziecka, nakierowany na ocenę zachowania dziecka, a nie jego osoby.

 

  1. Kontakty personelu z dziećmi nie łamią obowiązującego prawa, ustalonych norm i zasad. Wszystkie przedszkolaki są sprawiedliwie traktowane. Pracownicy nie dzielą ich i nie dyskryminują.
  2. Personel nie stosuje żadnej formy przemocy wobec dziecka.
  3. Personel nie stosuje naruszających godność dziecka wypowiedzi o podtekście seksualnym.
  4. Personel nie narusza nietykalności osobistej dziecka. Nie zachowuje się wobec dziecka w sposób niestosowny, dwuznaczny w celu zaspokojenia własnych potrzeb seksualnych.
  5. Nie zmusza dziecka do odbycia jakiekolwiek aktywności o charakterze seksualnym.
  6. Upewnia dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć mu lub wskazanej osobie i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji lub pomocy.
  7. Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie obowiązków personelu.
  8. Personel nie zaprasza dzieci do swojego miejsca zamieszkania, nie spotyka się z nimi prywatnie poza godzinami pracy.
  9. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi dla członka personelu) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców/opiekunów.

 

Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi

 

  1. Przedszkolaki mają prawo do życia i przebywania w bezpiecznym środowisku, także w przedszkolu. Nauczyciele i personel chronią dzieci i zapewniają im bezpieczeństwo.
  2. Dzieci mają obowiązek przestrzegania zasad i norm zachowania określonych w statucie przedszkola.
  3. Przedszkolaki uznają prawo innych dzieci do odmienności i zachowania tożsamości - nikogo nie dyskryminują ze względu na jakąkolwiek jego odmienność.
  4. Zachowanie i postępowanie dzieci wobec kolegów/innych osób nie narusza ich poczucia godności/wartości osobistej.
  5. Kontakty między dziećmi cechuje zachowanie przez nich wysokiej kultury osobistej, np. używanie zwrotów grzecznościowych typu proszę, dziękuję, przepraszam; uprzejmość; życzliwość; poprawny, wolny od wulgaryzmów język; kontrola swojego zachowania i emocji; wyrażanie sądów i opinii w spokojny sposób, który nikogo nie obraża i nie krzywdzi.
  6. Dzieci akceptują i szanują siebie nawzajem.
  7. Przedszkolaki okazują zrozumienie dla trudności i problemów kolegów/koleżanek i oferują im pomoc. Nie kpią, nie szydzą z ich słabości, nie wyśmiewają ich, nie krytykują.
  8. W kontaktach między sobą dzieci nie powinny zachowywać się prowokacyjnie i   konkurencyjnie.   Nie   powinny   również   odczuwać    poczucia    zagrożenia czy wrogości ze strony kolegów.

 

  1. Dzieci mają prawo do   własnych   poglądów,   ocen   i   spojrzenia   na   świat oraz wyrażania ich, pod warunkiem, że sposób ich wyrażania wolny jest od agresji i przemocy oraz nikomu nie wyrządza krzywdy.
  2. Przedszkolaki nie mają prawa stosować z jakiegokolwiek powodu słownej, fizycznej i psychicznej agresji i przemocy wobec innych dzieci.
  3. Dzieci mają obowiązek przeciwstawiania się wszelkim przejawom brutalności i wulgarności oraz informowania pracowników przedszkola o zaistniałych zagrożeniach.
  4. Jeśli przedszkolak jest świadkiem stosowania przez innego dziecka/dzieci jakiejkolwiek formy agresji lub przemocy, ma obowiązek reagowania na nią, np: pomaga ofierze, chroni ją, szuka pomocy dla ofiary u osoby dorosłej (zgodnie z obowiązującyymi w przedszkolu procedurami).
  5. Wszyscy małoletni znają obowiązujące w przedszkolu procedury bezpieczeństwa

– wiedzą, jak zachowywać się w sytuacjach, które zagrażają ich bezpieczeństwu lub bezpieczeństwa innych  dzieci,  gdzie  i  do  kogo  dorosłego  mogą  się w przedszkolu zwrócić o pomoc.

  1. Jeśli przedszkolak stał   się   ofiarą   agresji   lub   przemocy,   może   uzyskać w przedszkolu pomoc, zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami.

 

Załącznik 3

 

 

 

 

 

PDFzarządzenie Standardy Ochrony MałoletnichScan.pdf (266,54KB)
 

Wydarzenia

Na skróty

Dane kontaktowe

Przewiń do góryPrzewiń do góry